انواع منبت کاری

شاید به نظر شما منبت‌کاری یک فعالیت ساده باشد اما در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که منبت‌کاری هم مانند فعالیت‌های دیگر شاخه‌های متفاوتی دارد.

آموزش منبت کاری برای مبتدیان : نکات مهمی که برای شروع باید بدانید

منبت کاری بر روی چوب هنر دستی لذت بخش، خلاقانه و ساده ای است که به فضا و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. تمام چیزی که می خواهید یک تکه چوب و ابزارهای تیز برای برش دادن آن است.
بدون شک اینکه از چه نوع چوب و چه نوع ابزار حکاکی استفاده می کنید بر روی سختی، ایمنی و نتیجه کارتان تاثیر خواهد داشت.
در منبت کاری برای راهنمایی تازه کاران، ما به بعضی اطلاعات مهم در این زمینه می پردازیم.
انواع منبت کاری

در حالیکه به نظر ساده می آید، انواع مختلفی از تکنیک های منبت کاری وجود دارد.
در ادامه چهار سبک مهم منبت کاری مطرح خواهد شد. بهتر است ابتدا بهترین روش را با توجه به توانایی هایتان، نتیجه ای که می خواهید انتخاب کنید و سپس مواد را خریداری و تهیه نمایید.
Whittling: یکی از اشکال قدیمی کنده کاری بر روی چوب است. شاخصه این روش برش های تیز و بافت داری است که با لبه چاقو ایجاد می شود. مجسمه هایی که با Whittling ساخته می شوند اکثرا زاویه دار هستند. چاقوی مخصوص یا چاقوی منبت کاری در روش Whittling استفاده می شود.
منبت کاری برجسته: بر خلاف منبت کاری که تماما از چوب است در نوع برجسته (relief) تصاویری در درون چوب کنده کاری می شوند. شما با یک تکه چوب شروع می کنید و در درون آن تصاویر را خلق می کنید.
منبت کاری گرد و هموار (Carving in the Round): این نوع مانند مجسمه سازی رسی از برش های چوب است. اشکال هموار، زوایا گرد و همانطور که از نامش برمی آید اطراف آن مورب هستند.
منبت کاری تراشه (Chip Carving): منبت کاری تراشه شامل استفاده از یک چاقو، اسکنه و یک چکش است. این رویه دقیقا همانطور که نامش نشان میدهد، تراش دادن به چوب است در این روش می توان الگوهایی را بر روی صفحات چوبی ایجاد کرد.
انواع چوب در منبت کاری

پس از اینکه سبک مناسب خود را در منبت کاری انتخاب کردید،
زمان آن رسیده که نوع چوبی که می خواهید کار کنید را انتخاب نمایید.
چوب گردوی سفید انواع نرمتر چوب هستن که کار با آن برای شروع آسانتر است. گردوی سفید گزینه مناسبی برای آثاری است که رنگ آمیزی نمی شوند.
هر نوعی که انتخاب می کنید باید از فروشگاه لوازم هنری یا نجاری خریداری شود. در این قسمت بعضی از انواع چوب هایی که می توانید با آنها کنده کاری کنید فهرست شده است:

فهرست چوب های مورد استفاده در منبت کاری

چوب باس : حکاکی آسان با جنس نرم. رنگ روشن و کرم. عالی برای Whittling

چوب گردوی سفید: حکاکی آسان با جنس سخت. قهوه ای روشن با الگوی چوب خاص

کاج سفید: حکاکی آسان با دانه های متوسط. نرم و به رنگ کرم

ماهون: کنده کاری بر روی آن نسبتا سخت است با ذراتی متوسط. رنگ قرمز خاص

گردوی سیاه: کنده کاری سخت، با ذرات متوسط. رنگ قهوه ای تیره

آلبالو: کنده کاری بسیار سخت با ذرات ریز. رنگ قهوه ای متمایل به صورتی با الگوی موجی

درخت افرا: کنده کاری بسیار سخت، با ذرات ریز. رنگ کرم بسیار روشن

بلوط سفید: کنده کاری بسیار سخت با ذرات متوسط تا درشت. رنگ زرد بسیار روشن.

انواع ابزارهای منبت کاری

بدون ابزار نمی توان چوب را برش داد.
مطمئن شوید که بنابر روش انتخابی تان ابزار درستی را برگزیدید.

چاقوی منبت کاری تراش دهنده: متداول ترین ابزار منبت کاری چوب است.
چاقوی تراش دهنده لبه ای با یک سانتی متر طول، دستگیره ای برای راحتی کار و آسیب نرساندن به دست دارید.
اگر کار دستتان برایتان مهم است، پس سرمایه گذاری برای خرید لازم است. چاقوی تراش دهنده با کیفیت از فولاد کربن ساخته شده و کیفیت آن قابل مقایسه با نمونه های ارزان نیست.

اسکنه: اسکنه ها ابزارهای منبت کاری موربی هستند که بر روی چوب های بزرگ و کوچک با توجه به عرض برششان قابل استفاده اند.
اسکنه های U، V و قاشقی نمونه های آن برای کنده کاری، شکل دادن و هموار سازی هستند.

کوبه ها: کوبه ها ابزارهای تیزی هستند که در روش های تراش دهی چوب استفاده می شوند.
تراش دهنده چوب می تواند یک چکش لاستیکی بر روی کوبه در عوض چکش چوبی باشد تا صدا را کاهش داد و از پوشش زیاد بر روی دسته کوبه جلوگیری کند.

ترفندهای منبت کاری بر روی چوب

نحوه در دست گرفتن چاقوی منبت کاری را بیاموزید.
اگر چاقوی قدیمی را از انبارتان بیرون آورده اید یا اینکه چاقوی مخصوص منبت کاری را از فروشگاه لوازم خریداری کرده اید، به هر حال باید بتوانید به درستی آنرا در دست بگیرید.
بخاطر داشته باشید که اشیایی که با آنها کار میکنید تیز هستند بنابراین دقت کنید. اگر در مورد توانایی تان شک دارید، از دست کش منبت کاری استفاده کنید.
این دستکش باعث می شود که راحتر چوب را در دست بگیرید و دست دیگرتان چاقو باشد. مهمتر اینکه از مچ دستتان در عوض آرنج برای کنترل چاقو استفاده کنید. اینگونه کنترل بیشتری خواهید داشت. بهتر است همیشه چاقوهایتان تیز باشند تا کندن آسانتر باشد.

در مسیر سطح برش بزنید.
قبل از اینکه کندن را شروع کنید، باید مسیر رویش سطح چوب را درنظر بگیرد.
اینکار را می توان با برش دادن قسمتی از چوب به سمت خارج انجام داد تا چوب در پایان خود شکافته نشود. به طول و نوارهای تیره موجود بر روی چوب دقت کنید

برش هایی بر روی چوب را طراحی کنید: در کنده کاری عجله نکنید.
هر گونه مشکل ممکن است برای همیشه باقی بماند. برای اینکه اشتباهات در اثر نهایی مشخص نشوند احتمالا باید طرح را عوض کنید. بنابراین ابتدا برش ها را با یک مداد بر روی سطح چوب بکشید. خطوط را برای برش ترسیم نمایید و شکل هایی که باید کنده کاری شوند را مشخص کنید. اینگونه دقیقتر خواهید بود و از اشتباهات احتمالی جلوگیری می شود.
استاد مربوطه از ابتدا تا انتهای دوره جامع آموزش منبت کاری در کنار شما خواهد بود تا از این چنین اشتباهات احتمالی جلوگیری کنید و کارهایی زیبا و حرفه ای ارائه دهید.

مدارک پایان دوره منبت کاری روی چوب

در پایان کلاس های آموزش منبت کاری نیز مدرک معتبر مورد تایید موسسه سوخته نگاری ایران و وزارت میراث فرهنگی به شما ارائه خواهد شد تا چه در ایران و چه برای کسانی که قصد مهاجرت دارند بسیار پرکاربرد خواهد بود .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید