اولین مرحله از مراحل بافت گلیم چله کشی نامیده می شود. برای چله کشی بعد از اینکه دار را انتخاب کردید باید دو رشته طناب با فاصله های دلخواه به صورت موازی زیر دار دستگاهی که با آن گلیم می بافید،(گلیم خطی چیست؟) بسته شود. این مرحله از اولین مراحل بافت گلیم است که باید به درستی انجام شود تا بقیه مراحل در پی آن دقیق صورت گیرد
دومین مرحله از مراحل بافت گلیم

دومین مرحله از مراحل بافت گلیم به این شکل است که باید سر نخ پنبه ای را که با ظرافت و ضخامت خاص انتخاب شده و به صورت گلوله درآمده را به انتهای سمت راست یا چپ برده و زیر دار گره بزنید.(گلیم کردستان و مواد اولیه مورد استفاده در گلیم کردستان) بعد از این مرحله باید گلوله نخ را از قسمت پشت اولین زه دار و از قسمت جلویی دومین زه دار رد کنید و بعد از روی سر دار به قسمت پشت منتقل کنید و در نهایت از زیر دار خارج نمایید. این مراحل شاید در توضیح اولیه پیچیده و سخت به نظر آید اما اگر کار را در کنار یک فرد ماهر انجام دهید، می بینید مراحل بسیار سریع و ساده انجام می شود.

سومین مرحله از مراحل بافت گلیم زنجیره زنی است

در این مرحله که زنجیره بافته می شود بعد از تمام شدن چله کشی باید تسمه مهار چوبی و یا فلزی گذاشته شود. این تسمه مهار را برای صاف ماندن انتها و پایین کار و پیشگیری از کج شدن پودهای گلیم می گذارند. بعد از گذاشتن مهار زنجیره بافته شده و این کار را می توان به صورت دستی و یا با قلاب انجام داد.

ساده بافی و یا کرباس بافی مرحله چهارم از مراحل بافت گلیم

در این مرحله بعد از اینکه زنجیره بافی انجام شد باید ساده بافی صورت گیرد. ساده بافی باعث می شود اساس و پایه گلیم محکم شده و برای این کار هم از نخ چله برای پود زیر و رو استفاده می شود.

مرحله بعدی از مراحل بافت گلیم میله بافی یا نازگل

در این مرحله نوعی بافت تزئینی داخل بافت کرباس انجام می دهند. که بر اساس خواست بافنده ممکن است از دو رنگ متضاد هم استفاده شود. به این صورت که باید دو رنگ متضاد با رنگ های استفاده شده در گلیم را انتخاب کرده و بعد هر کدام به میزان 4 برابر افزایش پیدا کند و بعد آنها را دولا می کنیم و در نهایت به جفت اول از سمت راست باید قلاب بشود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید