در ابتدا بهتر است تعریفی از هنر مجسمه سازی داشته باشیم. هنر مجسمه سازی یکی از صنایع دستی زیر شاخه ی صنایع سنگی می باشد. هدف از مجسمه سازی یاد آوری و یا به نمایش گذاشتن یک شی ، انسان و یا هر چیز دیگری می باشد. پیکر تراشی از زیر شاخه های هنر مجسمه سازی است و در اصل به کسی که تندیس می سازد ، پیکر تراش نیز میگویند.
مجسمه سازی تعاریف و اصطلاحات بسیاری دارد . مجسمه های ساخته شده کاربرد های بسیاری دارد مثلا به عنوان یاد بود بزرگان ساخته میشود. و یا قدردانی از منتخبین جشنواره فجر ایران تندیس هدیه داده میشود.
تاریخچه:
هنر مجسمه سازی به سالیان پیش بازمیگردد که در بیشترکشورها نیز از این هنر استقبال میشده است. در آفریقا در سال 12 میلادی از تندیسان چوبی استفاده میکردند که نمونه بارز آن مجسمه یکی از پادشاهان نیجریه می باشد.بر اساس تحقیقات به عمل آمده ایران نیز از هنر مجسمه سازی در زمان های هخامنشیان و… بهره برده اند. که هنوز تعدادی از مجسمه های آن زمان که جنبه یتاریخی پیدا کرده اند وجود دارد . مانند تخت جمشید ، پاسارگاد و شوش . اکثر مجسمه های بازمانده از زمان هخامنشیان به حالتی است که در حال تعظیم و ادای احترام به کسی هستند.
بهترین مجسمه ها و ماندگارترین مجسمه ها از زمان های قدیم از جنس سنگ می باشند. و حتی امروزه بیشترین مجسمه ها را از سنگ می سازند. سنگ مورد استفاده در این هنر دستی سنگ های مرمریت و سنگ تراورتن نیز می باشند.

مجسمه سازی با سنگ:
برای مجسمه سازی با سنگ باید سنگ مناسب انتخاب نکمود و این اصلا کار ساده ای نیس. همانطور که گفته شد بهترین سنگ برای مجسمه سازی سنگ تراورتن عباس آباد و سنگ مرمریت می باشد. این سنگ ها حالتی آهکی دارند که کار را ساده تر میکند. از این سنگ ها علاوه بر مجسمه سازی برای تزئین بناها نیز استفاده میشود.
ایتالیایی ها از اولین افرادی بودند که با استفاده از سنگ هنر مجسمه سازی را انجام دادند.
پودر سنگ برای مجسمه سازی:
گاهی مجسمه سازی با استفاده از خمیر انجام میگیرد که برای تهیه این خمیر نیاز به پودر سنگ می باشد. در اصل پودر سنگ نقش حجم دهنده و قوام دهنده خمیر را دارد.پودر سنگ مورد استفاده در مجسمه سازی معمولا از سنگ آهک است زیرا رنگ آن سفید است. خمیر مجسمه سازی باید سفید باشد تا در صورت نیاز بتوان با افزودن رنگ ،خمیر رنگی بدست آورد. برای تهیه پودر سنگ میتوان در تولید کننده سنگ تراورتن جست و جو کرد.
برای آموزش هنر مجسمه سازی و تهیه خمیرآن در مقالات بعدی خواهیم پرداخت .

مجسمه سازی با سنگ
در شیوه مجسمه سازی با سنگ بیشتر از سنگ های مرمریت و تراورتن استفاده می شود؛ خاصیت آهکی بودن این سنگ ها باعث برش پذیری بهتر آنها می گردد و هنرمند با تراشیدن قسمت های اضافی حجم مورد نظر را روی سنگ ایجاد می نماید.
مجسمه سازی با سنگ علاوه بر آثار هنری برای تزئین بنا ها نیز کاربرد دارد. از این تکنیک برای پیکر تراشی و ساخت تندیس استفاده می شود و هنرمندان ایتالیایی از پیشتازان این تکنیک در دنیا هستند. ابزارهایی مثل قلم، چکش و فرز سنگ بری برای مجسمه سازی با سنگ ضروری هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید